Marita in Sri Lanka

Tempel

3 december

Mee naar de tempel. Als het volle maan is dan is het hier Poyaday. Het is een bijzondere dag om Boedha te eren. Mensen gaan naar de tempel om Boedha te eren. Men gaat met de hele familie. De tempel was nog vrij nieuw, nog maar 4 jaar. Er was een monnik in oranje gewaad. Zijn titels en naam: Archaelogy emperor reveran kotawera kashyapa thero. De monnik woont in de tempel. Bij aankomst is het de gewoonte om te knielen en je hoofd te buigen voor de monnik. Als de monnik zover is dat de ceremonie begint, dan neemt hij plaats op een soort troon. Als eerst worden de offergaven bij het Boedha beeld gelegd. Men gaat langs de de rij mensen en iedereen raakt de offergaven met 2 handen uit eerbied. Eerst gaan de mandjes met groen, daarna de mandjes met bloemen en tot slot kruikjes met water.
De mensen gaan allemaal op de grond zitten. Dat valt nog niet mee voor zo'n stijve hark als ik. Ik wist toen nog niet dat het 2 uur zou gaan duren.
Dan volgt het zingen van de gebeden. Dat duurt een hele tijd. Daarna begint de monnik te "preken". Mensen stellen ook vragen. De monnik vertelde de mensen ook dat het voor het eerst is dat er een buitenlander de tempel bezoekt en dat hij het bijzonder vindt dat ik tijdens de dienst tussen de rest van de bewoners op de grond zit. Hij moest eens weten hoe een houten kont ik had. Hij bedankt mijn gastgezin dat ze mij hebben meegenomen naar de dienst. Intussen was het ook nog eens gaan regenen (al weer) en de mensen die buiten stonden. waren tussen de anderen onder het afdak geschoven. De terugreis was in het donker in de regen. De heuvel af over de glad geworden grond. Beneden stond een busje waar ook wij konden instappen. Ik dacht even dat ik in de Dolmus in Turkije zat. Het busje zat zo vol dat ik af en toe bang was om het het hele spul om te vallen op die hobbelige wegen. Maar gewoon niet bij nadenken, zei ik tegen mezelf. Het laatste stukje moesten we te voet, in het donker - er is daar geen straatverlichting natuurlijk- in de regen, over een smal en ongelijk weggetje. Maar gelukkig weer veilig thuis gekomen. Weer een ervaring rijker.

Reacties

Reacties

Yolande

Archeology emperor hahaha maar wel thero dus zeer ervaren en respectvol. Ik denk dat jouw bezoek heel veel indruk heeft gemaakt. Zeker met dat op de grond zitten. Er is toch altijd nog een gevoel dat wij van suiker zijn en op een stoel moeten zitten. Wat best lekker kan zijn trouwens. Heel goed gedaan van je. Bijzonder hoor.

Ilse Poppe

Wat een belevenissen en ervaringen heb je nu al opgedaan Marita en er gaat vast meer komen!!!Mooi dat de tasjes een hit zijn. Geniet van alle indrukken en have fun!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo