Marita in Sri Lanka

Theeplantage en bron 6 december

We zijn een stukje uit het dorp gereden met de driewieler naar grote theeplantages. Het is een prachtig gezicht. Er stonden ook bomen van de theestruiken die ze hebben laten doorgroeien. Vroeger werden die gebruikt voor het verzamelen van zaden om nieuwe theeplanten op te kweken. Tegenwoordig doen ze dat met stekken. Bij de plantages was ook een meertje. Het meertje is ontstaan uit een bron. Om het Water wat uit de bron omhoog komt is een put gebouwd. Dit wordt gebruikt als drink water. Het water in het meertje wordt gebruikt om te wassen. Toen ik er was waren er een aantal Tamil vrouwen hun was aan het doen.
Er is sinds een aantal jaren een ander soort voorziening. Er zijn waterleidingen aangebracht om iedereen thuis van water te voorzien. Het water voor de waterleidingen komt van de watervallen, wordt gebracht in tankwagens en in een ondergrondse tank bewaard. Van daaruit wordt het door de leidingen naar de huizen getransporteerd. Vroeger ging men naar een wel of bron om water te halen.

Commundo