Marita in Sri Lanka

Betel leaf

In Sri Lanka zie je regelmatig mannen en soms ook vrouwen, kauwen op iets, ze hebben een dikke wang, alsof ze pruimtabak in de mond hebben. Nou zoiets is het ook.
De betel is het blad van de piper betle plant en staat bekend om haar medicinale en stimulerende werking. Betel quid wordt voornamelijk in Azië gebruikt. Naast het blad zitten er diverse andere dingen in het pakketje waaronder de arecanoot (ook betelnut genoemd). Van deze noot gaat een een stimulerende uitwerking op het zenuwstelsel uit. Het geheel wordt aan elkaar geplakt met een dikke witte vloeistof, calcium hydroxide of slaked lime genoemd. Het pakketje wordt in één keer in de mond gestopt en goed gekauwd. Van tijd tot tijd spugen ze een dikke rode fluim op straat. Mannen die het veel kauwen hebben rode tanden en lippen van het goedje. Raar om te zien hoor. Het schijn zeer verslavend te zijn. Mijn gastheer kauwt ook de hele dag als hij thuis is. Hij vertelde dat het ook vaak gekauwd wordt als je bv lang achter elkaar moet werken. Ze vinden dat t een medicinale werking heeft. Ik heb ook even geproefd, maar vind t niet te pruimen.

Ton

Hallo Marita, ik neem aan dat jij dit goedje niet tot je hebt genomen.

Marita Timmer

Vindt je rode tanden niet mooi?

Commundo