Marita in Sri Lanka

Bejaardentehuis

Het bejaardentehuis wat ik heb bezocht herbergt 65 ouderen. 32 vrouwen en 33 mannen. De bewoners slapen op slaapzalen van zo'n 10 personen. En een paar wat kleinere kamers van 4 personen. Er wonen zo'n 15 dementerenden. Toen ik vroeg hoeveel mensen er werkten was het antwoord 3. Er schijnen wel mensen van buiten te komen om te helpen. Ik wilde natuurlijk ook weten wat de mensen zoal deden overdag. Er was een timetable, maar die bestond vooral uit opstaan eten en dat soort ADL bezigheden. Echt activiteiten hebben ze niet, behalve dan klusjes die ze bij toerbeurt moeten doen. Helpen met voorbereidingen voor t eten en schoonmaken en de tuin doen. Dat was goed voor ze, want dan bleven ze in beweging. De mensen wassen daar ook allemaal hun eigen bord en beker af na t eten. Misschien moeten we bovenstaande zaken ook in ons verzorgingshuis voorstellen. Ik
Ik vertelde dat er bij ons soms kleuters op bezoek komen en dat bewoners kleine kinderen vaak heel leuk vinden of dat niet iets is wat zij kunnen doen. Ze waren een keer met de mensen naar de school geweest en de kinderen waren in het verzorgingshuis geweest. Dat lukt in Het Averbergen al bijna niet. Vooral ook omdat iedereen bij ons in een rolstoel vervoerd moet worden. Daar liepen de meeste ouderen nog. Dingen als spelletjes doen of andere activiteiten kennen ze daar niet. Op de slaapzalen hing wel een lcd tv, waarvan ik veronderstel dat die gedoneerd is. De ouderen kunnen dus avonds tv kijken.
Ik begreep dat de ouderen daar ook af en toe onder de douche gaan, dat wordt ook gezien als een activiteit. Ik neem aan dat het verder wasbeurten zijn. Ze willen daar graag 3 nieuwe badkamers bouwen, die kosten 600000 Lkr voor 1 badkamer Dat is € 3300. Het huis is afhankelijk van donaties, het is geen overheidsinstelling. Er zijn al enkele donaties binnen, maar nog niet genoeg om de badkamers te bouwen. Overheidsinstellingen worden gefinancierd door de staat.

Reacties

Reacties

Ingrid Geerts-Buis

Goed idee dat de ouderen in een verzorgingshuis de huiselijke dingen, zoals afwassen, zelf blijven doen. In kleinschalige woonvormen zie je het wel gebeuren maar mag best nog meer. We hebben het er wel steeds over, de zelfredzaamheid stimuleren, maar De theorie is mooier dan de praktijk.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo