Marita in Sri Lanka

Pirith ceremony

Twee keer heb ik een Pirith ceremonie mee gemaakt. Een Pirith ceremony dient om Boedha te eren en kwaad af te wenden en voorspoed te vragen. De ceremonie wordt om verschillende redenen gehouden. Aan het eind van het jaar doet men dit om voorspoed te vragen voor het nieuwe jaar. Het was op een gegeven moment zo dat ik savonds getrommel en gefluit hoorde. Achteraf bleek dat dit oefenen was voor 28 december. Dan zou er een pirith ceremonie zijn in het gebouw naast het Sarvodaya district centre. Daar was een spiritueel centrum gevestigd. 28 december avonds om een uur of 7 was er een processie vooraf gegaan door trommelaars en een fluitspeler. Daarna volgde een hele rij mensen met geschenken op hun hoofd dragend en tot slot een stuk of 40 monniken, allemaal onder gele parasols. Tegen 8 uur begon het chanten (natuurlijk grote luidsprekers op t dak, zodat iedereen kan mee genieten) Dat is het zingen van gebeden en liederen, goed gekeurd door Boedha zelf. Het chanten gebeurt in een paviljoen, waarvan de bovenkant is bekleed met een wit laken. In het midden van het paviljoen staat een tafel met ook weer en wit kleed en op de tafel staan allerlei symbolische spullen, zoals een schaal met lotus en jasmijn bloemen. Een pot met gezuiverd water, kokosoliebranders enz. Aan de overkapping hangen allerlei bladeren en bloemen die extra zuurstof verschaffen tijdens het chanten. Het chanten start en gaat de hele nacht door, het mag niet onderbroken worden. Niet alle monniken hoeven de hele nacht door te zingen, maar er moeten er altijd 2 zijn die doorgaan. Veel mensen blijven de hele nacht en slapen tussen de bedrijven door daar ook. Tijdens de ceremonie wordt een witte draad door de monniken vastgehouden, de draad wordt door gegeven aan de aanwezigen, iedereen die de draad vast heeft, wordt zo beschermd tegen het kwaad. Aan het eind van de ceremonie wordt de draad in stukken geknipt en om de polsen van de aanwezigen geknoopt. Na de ceremonie is er eten voor iedereen, maar natuurlijk eerst voor de monniken. Er worden zogenaamde aalmoezen aan de monniken gegeven. Traditioneel zijn dat de aalmoes-bowl, drie gewaden, riem, scheermes, water-filter, en een naald. Maar ik zag dat iedereen ook een parasol kreeg en een krant of blad en lekkernijen. Als de monniken na eerst nog gesproken en gebeden te hebben uiteindelijk weg gaan is het aan de mensen om te eten.
De 2e ceremonie die ik bijwoonde was in Mayangale in het Sarvodaya centre al daar. Ik ging er met Manel naar toe, maar ik wist toen nog niet precies wat er ging gebeuren. Het bleek dus een pirith ceremonie te zijn, gedaan door leken ipv monniken. Deze mannen zijn er wel speciaal voor opgeleid om zo'n ceremonie te mogen uitvoeren. Alle rituelen zijn hetzelfde als die van de monniken. Die nacht bleven wij ook in het gebouw. Er was een speciaal bed voor mij gereserveerd. Er stond nog een groot bed op die kamer en daar sliepen ook nog eens 4 mensen. Men gaat gewoon met kleren aan op bed. Geen laken of iets over zich heen. En het kan gebeuren dat geregeld iemand door de kamer loopt. Of iemand het licht aan doet omdat men iets nodig heeft. Om 5 uur moesten we eruit voor de laatste rituelen. Daarna was er eten. Het was dus een korte en onrustige nacht. Maar wel een bijzondere ervaring om mee te maken.

Betsie

Als ik jou verhaal weer lees is het een hele opgave om bij de les te blijven ,alle rituelen en de ceremonie met die hoogwaardig heden ,zeker bijzonder om het mee te maken. Je bent totaal onthaast als je terug bent. groetjes

Ton

Als ik de verhalen lees, dan denk ik weleens, in wat voor individualistische afgeroomde maatschappij leven wij. En als we nog wat ceremoniële gebruiken c.q. tradities hebben zijn er van die wijsneuzen die dat zonodig belachelijk moeten maken. Het is toch een verademing om dit soort gebruiken mee te mogen maken.

Commundo