Marita in Sri Lanka

Love or proposel huwelijken

Inmiddels ben ik a weer een paar dagen terug in ons grijze koude Nederland. Reden om dit blog af te ronden. Voor dat ik dat doe, wil ik nog een paar verhalen delen. Omdat het leuke weetjes zijn, maar ook omdat ik ze zelf niet wil vergeten.

Nilu is een van de vrouwelijke medewerkers van het Badulla district centre. Tijdens een gesprek met haar hadden we het over relaties. Ik had verteld dat in Nederland niet zoveel mensen meer trouwen, dat we het niet nodig vinden om een papiertje te halen, om van elkaar te kunnen houden, voor elkaar te zorgen en elkaar te respecteren. Nilu vroeg me of in Nederland ook zgn. proposel huwelijken waren. Ik begreep eerst niet goed wat ze bedoelde, maar ze bedoelde hiermee gearrangeerde huwelijken. In Sri Lanka is het gebruikelijk, dat ouders een goede partner voor hun kinderen zoeken. Nilu vertelde dat haar moeder een man voor haar had gezocht met een goede reputatie. Iemand die niet rookte of dronk, of gewelddadig was, een goede baan had of van goede afkomst was. Ze zei dat dat goed was, omdat ouders meer levenservaring hebben en daarom beter weten wat goed is voor hun kind. Ik vroeg haar, wat ze zou doen als die partner nou lelijk was, of ze zich helemaal niet tot hem aangetrokken voelde. Dan trouwde ze toch met hem, omdat haar moeder verstandig was, een goede man had uitgezocht en omdat ze veel van haar moeder hield. Datzelfde verhaal had ik ook al eens van Manel gehoord en zelfs van Tarushi. Tarushi is een jonge vrouw van 21, ze had geen vriend. Nee haar moeder zou wel een geschikte man voor haar zoeken. Verbazend vond ik dat. Ik moet daar zelf niet aan denken, "mam zoek eens een goede man voor me". En ik weet zeker, dat mijn dochters me voor gek zouden verklaren, als ik ze aan een geschikte partner zou willen koppelen. Het is bovendien ook niet nodig, ze kunnen heel goed hun eigen zaakjes regelen. Mijn ene dochter heeft zelf een uitstekende keus gemaakt en de andere zal dat ook doen. Als je je afvraagt of proposel huwelijken meer succesvol zijn dan liefdeshuwelijken, is dat niet te zeggen. In Sri Lanka is veel huiselijk geweld, vrouwen en kinderen worden verlaten of verkracht, er is drank en drugs misbruik, maar dat komt ook in Nederland voor. Men zegt dat dat vooral voorkomt in de lagere sociale klasse. Ik denk dat benoemde problemen in alle culturen voor komen. En of het te voorkomen is???????



Reacties

Reacties

Ton

Ik zou me ook niet kunnen voorstellen, dat mijn moeder een vrouw voor me had uitgezocht. Hoewel......... volgens haar moest die vrouw "keurig netties" en goed katholiek zijn. Zoals het gewoon is in Nederland, heb ik mijn 2 echtgenotes zelf uitgekozen en ze waren geen van beiden............ katholiek. Had ik maar wat meer naar mijn moeder geluisterd, pfff.

Marita Timmer

Of je daar gelukkig van was geworden Ton?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo