Marita in Sri Lanka

Vliegende mieren

Tijdens mijn verblijf in Badulla werd ik op een avond overvallen door vliegende mieren. Ik wist natuurlijk op dat moment niet wat het was. Het waren gevleuglde insecten, een soort van vlinders of motten dacht ik. Er kwamen er steeds meer mijn kamer in vliegen en toen ik naar buiten keek zag ik dat overal waar licht brandde, zwermen van deze insecten vlogen. Zoveel dat ik maar gevlucht ben en het huis van Manel heb opgezocht. Ik hoorde van Manel dat het vliegende mieren (termieten) Manel vertelde dat ze maar een paar minuten rond zwermen en dat ze dan dood gaan. En inderdaad toen ik na een half uurtje terug ging waren ze weg. Wel was het bezaaid met vleugeltjes. Daar moest ik natuurlijk het fijne van weten, dus maar gegoogled.

Geslachtsrijpe termieten komen op bepaalde tijden massaal uit gaten in de grond of uit termietenburchten om te paren. De mannetjes bevruchten de vrouwtjes in de lucht en sterven kort daarop. De bevruchte vrouwtjes zoeken al vliegend een nestelplaats. Hebben ze die eenmaal gevonden, dan werpen of bijten ze hun vleugels af en gaan verder ongevleugeld door het leven. Het grootste deel van haar nageslacht is ongevleugeld, tot er weer gevleugelde mannetjes en vrouwtjes ontstaan, die uitzwermen. Het voornaamste voedsel van termieten is hout. Daarom worden ze ook door velen gehaat. Ze kunnen namelijk boeken, spoorbielzen, masten, houten huizen en meubels kapot knagen. Er is zelfs al eens een spoorbrug ingestort omdat deze was aangetast door termieten.

Reacties

Reacties

Ton

wederom een verhaal dat typerend is voor die regio.

Toke Booyink

Hallo Marita, Lees dat je weer thuis bent, wat een indrukwekkende verhalen, ik denk dat je nu wel anders in het leven staat na zo`n ervaring, wat je daar allemaal gezien en meegemaakt hebt. Hopenlijk heeft dit je leven verrijkt. Bedankt voor de mogelijkheid om dit te lezen. Ben eigenlijk best benieuwd of je interesse nog naar meer van dergelijke ervaringen uitgaat.

Hans Corneille

Interessant verhaal.

Lisa

Hoi, ben momenteel ook in Badulla en heb net hetzelfde voor. Ik tikte in vliegende mieren Sri Lanka en het eerste wat tevoorschijn sprong was je blog. Blij dat ik niet de enige ben die oprecht bang heeft van deze dieren.

Marita Timmer

Hallo Lisa
Wat leuk dat je in Badulla bent (geweest) Prachtige groene streek. Ben je er op vakantie of doe je ook een project?
Groet Marita

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo