Marita in Sri Lanka

De Vedda's

Een paar dagen geleden heb ik het dorpje Dambana bezocht. Dit is een dorpje waar de Vedda's wonen. Het is een stam die probeert om hun oorspronkelijke leefwijze in stand te houden. De Vedda's stammen af van oudste inheemse bevolking van Sri Lanka die al zo'n 16.000 jaar geleden het land bevolkten. Vedda betekent jager met pijl en boog. Ze jagen voor hun levens onderhoud. De Vedda's leefden in vroeger tijden vrij in Sri Lanka. Zij bakenden hun grondgebied niet af. Maar door alle maatschappelijk veranderingen bleef er voor hen steeds minder grond over om van te leven. Dit maakte dat ze vaak van hun grondgebied werden verdreven of gedwongen waren om te leven als landbouwer of rijstteler. In de jaren 80 zijn honderden gezinnen verplaatst naar de door de overheid opgezette koloniën. De kleine groep in Dambana probeert hun tradities levend te houden, maar ook de moderne tijd heeft hier zijn invloed. De Vedda's leven nu van de inkomsten van de verkoop van zelfgemaakte producten, zoals houtsnijwerk, sieraden, en geneeskrachtige kruiden en oliën.
Elke dag komen er busladingen toeristen en ze willen allemaal met de stamoudste op de foto. Maar ze geven er niks uit. Wel staat er een museum naast (door de overheid opgezet), waar men 500 lkr (ongeveer € 2.50) voor moet betalen. Van die inkomsten gaat niets naar de Vedda's.
Ik heb maar een uit hout gesneden olifantjes gekocht en een middeltje tegen rugpijn. Dat is tenminste een kleine bijdrage. Ik zit er nog over te denken om een donatie te doen. Alle kleine beetjes helpen tenslotte.

Anne Rademaker

Hallo, Marita.
Wij gaan 3 feb voor een maand naar Sri Lanka en zitten ook 3 dagen bij de Vedda’s in Dambala in de buurt.
Als wij zo een reis maken willen we ook altijd iets oor de bevolking terug doen en omdat de weeshuizen al genoeg steun krijgen lijkt het steunen van de Vedda mensen in Dambala een goed plan. Weet jij hoeveel gezinnen daar wonen en wat ze het hardste nodig hebben? Dan weten we wat en hoeveel we in kunnen slaan denk aan ca 100 -150 euro, alvast bedankt voor t meedenken

Marita

Dag Anne
Wat leuk dat jullie de Vedda's gaan bezoeken. Volgens mij is het een heel kleine gemeenschap, maar hoeveel gezinnen dat zijn, weet ik niet. De jongere generaties wonen niet in het dorp, zij willen net als de westerse jeugd een ander leven leiden dan hun ouders, met tv mobiele telefoons enz. De mensen die nog wel in het dorp wonen kunnen wel wat extra's gebruiken. Ik vond het schrijnend om te zien dat er busladingen Oosterse toeristen werden gedropt, maar dat die niets achterlaten in het dorp. Ik denk dat jullie gift daar zeker goed op zn plaats is. Maar koop voor dat geld ook souvenirs van hen. Het is een ander gevoel als je wat verdiend door je producten te verkopen, dan dat je dankbaarheid moet tonen voor een gift. Alleen die gift zou ik niet achterwege laten. Ze hebben het hard nodig. Maar doe beide, iets kopen en iets geven. De organisatie waar ik bij ondergebracht was heet Sarvodaya, zij doen veel voor de armste laag van de bevolking, door scholing en allerlei projecten te ondersteunen in de dorpen. Elke regio heeft wel een districtskantoor.
Trouwens de ouderenzorg in Sri Lanka is ook schrijnend. Alle door de overheid gesteunde organisaties zijn goed georganiseerd en komen niet zoveel te kort. Maar de Ngo's zoals Sarvodaya moeten het puur van giften hebben.

Veel plezier op jullie reis. Ik ben benieuwd hoe jullie het ervaren. Je mag mij evt ook rechtstreeks mailen. Maritawm3108@gmail.com
Groet Marita Timmer

Commundo