Marita in Sri Lanka

De Vedda's

Een paar dagen geleden heb ik het dorpje Dambana bezocht. Dit is een dorpje waar de Vedda's wonen. Het is een stam die probeert om hun oorspronkelijke leefwijze in stand te houden. De Vedda's stammen af van oudste inheemse bevolking van Sri Lanka die al zo'n 16.000 jaar geleden het land bevolkten. Vedda betekent jager met pijl en boog. Ze jagen voor hun levens onderhoud. De Vedda's leefden in vroeger tijden vrij in Sri Lanka. Zij bakenden hun grondgebied niet af. Maar door alle maatschappelijk veranderingen bleef er voor hen steeds minder grond over om van te leven. Dit maakte dat ze vaak van hun grondgebied werden verdreven of gedwongen waren om te leven als landbouwer of rijstteler. In de jaren 80 zijn honderden gezinnen verplaatst naar de door de overheid opgezette koloniën. De kleine groep in Dambana probeert hun tradities levend te houden, maar ook de moderne tijd heeft hier zijn invloed. De Vedda's leven nu van de inkomsten van de verkoop van zelfgemaakte producten, zoals houtsnijwerk, sieraden, en geneeskrachtige kruiden en oliën.
Elke dag komen er busladingen toeristen en ze willen allemaal met de stamoudste op de foto. Maar ze geven er niks uit. Wel staat er een museum naast (door de overheid opgezet), waar men 500 lkr (ongeveer € 2.50) voor moet betalen. Van die inkomsten gaat niets naar de Vedda's.
Ik heb maar een uit hout gesneden olifantjes gekocht en een middeltje tegen rugpijn. Dat is tenminste een kleine bijdrage. Ik zit er nog over te denken om een donatie te doen. Alle kleine beetjes helpen tenslotte.

Commundo